8 d'abril. Dia Internacional del Poble Gitano. Recursos per parlar-ne amb joves

Amb motiu del Dia Internacional del Poble Gitano, us proposem recursos per treballar amb joves la interculturalitat i prevenció de la discriminació.

Efemèride
Dia Internacional del Poble gitano
Interculturalitat i prevenció de la discriminació
Vídeos

El Tatuaje que más duele Vídeo per reflexionar sobre els estereotips que han de vèncer en el seu dia a dia les persones gitanes. Fundació Secretariado Gitano (0:59’)

Cortés. Orgullo Gitano. Rap contra l'antigitanisme. Rap reivindicatiu dels valors del poble gitano i contrari a les actituds racistes i discriminatòries, del jove raper gitano Juan Quintana Cortés. Drets Civils i Gènere - Ajuntament de Sabadell (3:22´)

Canvia el punt de vista / Change your view [Taller de Rap contra el Racisme]. Drets Civils i Gènere. Ajuntament de Sabadell (3:35´)

#YoNoSoyTrapacero - El poder de les paraules: reaccions en llegir la definició de “Gitano/na” del Nuevo diccionario de la RAE. Vídeo de la Fundació Secretariado Gitano (2:10´)

El Pupitre gitano - Prejudicis, estigmes i barreres que cada dia han d’afrontar els nois i noies gitanos per poder estudiar. Vídeo de la Fundació Secretariado Gitano (3:24’)

“GITANOS EN PRESENTE. Nieves, técnica educativa a La Mina” - Com els costums i tradicions culturals pesen a l’hora d’enfrontar els estudis. Museu virtual del poble gitano (4:50’)

Partir de cero - Coneixerem quin és el camí que fa Samara per poder començar de zero. Podeu consultar altres materials d'aquesta i altres campanyes  [enllaç web]

La pregunta de Samuel - Hi ha preguntes que fan història. Samuel, un nen gitano de 10 anys, té una pregunta que ni els seus pares, ni el seu professor, ni la directora de l'escola, ni un responsable d'Educació han estat capaços de contestar-li... Vídeo de la Fundació Secretariado Gitano (1:58´)

Trobareu MÉS VÍDEOS i recursos al recull per commemorar el Dia Mundial per la tolerància (16 de novembre) i el Dia Internacional per a l'Eliminació de la Discriminació Racial (21 de març)

Fem tec!

Ai carai!

G1T5 - jo i els altres!. Taller de la guia Em reconec, amb dinàmiques per experimentar diferents tipus de relacions que s’estableixen entre persones.

Documents

Vocabulari en imatges català-romaní. Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.

Stop racismo: Educar para encontrar-nos, educar sin exclusión. Guia de sensibilización STOP-Racismo. Federación de Trabajadores de la Enseñanza (FETE-UGT), 2014

Receptari Halar, cuina gitana a Catalunya. Fundació Alicia.

Interculturalitat en les polítiques locals de joventut. Sinergia, 9. Col·lecció de guies pràctiques. Direcció General de joventut, 2010

Recursos web

Recull elaborat amb el suport del Servei de Convivència, Diversitat i Cicle de Vida de la Diputació de Barcelona.
Accés a altres recursos