Dia Mundial de les Persones Refugiades – Propostes per parlar amb joves

El 20 de juny se celebra el Dia Mundial de les Persones Refugiades. El tema d'aquest any 2023 és “Esperança lluny de la llar”.

Us proposem diferents recursos per sensibilitzar sobre la situació de les persones joves refugiades.

Efemèride

Dia Mundial de les Persones Refugiades

Recursos per sensibilitzar sobre la situació de persones joves refugiades
Vídeos

Los artistas del Puente - Sueños. [CHAPTER#2, 3:55]  Quins somnis pot tenir un jove lluny del seu país i sense passaport? Pot haver-hi somnis sense papers?.

Clandestino (Vídeo Oficial). [Manu Chao, 2:28]  ‘Em diuen el clandestí per no portar paper’. Cançó que descriu i denuncia les situacions d’injustícia que pateixen les persones que abandonen la seva terra per un futur millor.

Com Goses?. [Mesclat, 3:59]  Cançó en la que es reflexiona sobre si podem tractar com a estrangera a una persona, si el que prové d’altres llocs del món forma part del nostre dia a dia.

Podríes. Juan Valderrama · Las Migas · Maria del Mar Bonet. [Juan Antonio Valderrama, 3:10]  Pensem-hi: tenim molts motius per comprendre la situació de les persones refugiades. Trobareu la lletra del poema de Joana Raspall aquí.

I will be a hummingbird - Wangari Maathai [Dirt! The Movie, 2:00] Aquest clip explica, en anglès, la història d’un petit colibrí. És un vídeo motivador davant de reptes que ens poden semblar inassolibles. Trobareu la llegenda explicada a http://sostenibilidad.us.es/index.php?id=361

Els refugiats rohinyá [ACNUR, 3:31] Joves rohinyà provinents de Myanmar expliquen la seva fugida de la violència i dels abusos dels drets humans.

De la guerra a la universitat [Barcelona Ciutat Refugi, 2:48] La Shahid i en Tattoo han arribat a Barcelona fugint de la violència a Síria per estudiar a la Universitat de Barcelona.

Nahid, iraniana de 18 anys a Atenes [CEAR, 2:19] Va arribar a Grècia en vaixell, fugint de la discriminació del seu país.

Dumbia, 16 anys, Costa d’Ivori [Proactiva Open Arms, 2:04] Va fugir, amb les seves quatre  germanes menors, de l’ablació genital.

THE BOX [canal Merve Cirisoglu Cotur, 6:48] Un curt animat que reflexiona sobre les motivacions i sensacions en la migració d’un menor no acompanyat.

The Wrong Rock. [canal [HEROmation, 14:35] Curt multipremiat sobre la igualtat, la superació de les diferències i la consciència que compartim una sola terra.

Documents

Migración, personas refugiadas y Derechos Humanos. Activitat de sensibilització sobre la vivència de les persones refugiades. CEAR.

El Petit Compass. Manual d'educació en drets humans per a infants i joves. AHEAD – Associació d'Educadores i Educadors en Drets Humans.

Recursos web

Refugi en curt. Centre de recursos audiovisuals educatius sobre persones en situació de refugi i experiències d’acollida. Conjunt de curtmetratges per treballar el fenomen del refugi i l’acollida.

[Rec]fugiades, curmetratges elaborats per joves participants en el projecte amb l’objectiu de sensibilitzar en matèria de migracions i refugi. Projecte de l’associació La Bretxa i Justícia i Pau.

Historias de Refugio. CEAR, Comisión Española de Ayuda al Refugiado.

ACNUR Web de l'Oficina de l'Alt Comissionat de les Nacions Unides per als Refugiats (ACNUR).

Accés a altres recursos