21 de març. Dia Internacional per a l'Eliminació de la Discriminació Racial. Recursos per parlar amb joves

El 21 de març és el Dia Internacional per a l'Eliminació de la Discriminació Racial. El tema del 2023 se centra en la urgència de combatre el racisme i la discriminació racial, 75 anys després de l'adopció de la Declaració Universal dels Drets Humans (DUDH).

Proposem recursos per treballar amb joves la prevenció de les actituds o pràctiques racistes i xenòfobes.

Efemèride

Dia Internacional per a l'Eliminació de la Discriminació Racial

Recursos per la prevenció de les actituds o pràctiques racistes i xenòfobes

Vídeos

El racisme embruta [Ajuntament de Vic, 4:12] Joves de Vic han treballat al Vicjove, han reflexionat sobre el contingut de la cançó, s’ha construït el tema de forma conjunta i s’ha gravat aquest videoclip.

The DNA Journey [Momondo - Let's Open Our World, 5:16] Quins misteris pot revelar un test d’ADN a un grup de persones que no es coneixen?

¿Quién es quién? [Federación SOS Racismo, 3:12] Experiment social de SOS Racisme.

Tu també tens els mateixos problemes per sortir de festa? #elracismesurtdefesta. [SOS Racisme, 1:22] Les excuses són diverses, però la causa sempre és la mateixa: criteris racistes a l’hora d’aplicar el dret d’admissió.

Doll Test- Los efectos del racismo en los niños. [Fanpage, 2:44] Un experiment demostra com els prejudicis afecten els nens i nenes ja de petits.

Rap contra el racismo [El Chojin, 6:33]

La “tiktoker” que combat el racisme amb gags [Betevé, 5:01] Entrevista a Hanan Midan, la jove que denuncia a les xarxes el tracte racista.

United against racism- We all can do something against racism [UNDESA DISD, 2:40] Personalitats destacades de tot el món s’uneixen per denunciar la creixent discriminació racial.

Trobareu MÉS VÍDEOS i recursos al recull per commemorar el Dia Mundial per la Tolerància (16 de novembre) i el Dia Internacional del Poble Gitano (8 d'abril).

Fem tec!

Ai carai!

G1T5 - jo i els altres!. Taller de la guia Em reconec, amb dinàmiques per experimentar diferents tipus de relacions que s’estableixen entre persones.

Documents

El racisme embruta. Guia didàctica. Lletra del rap “El racisme embruta” i guia per treballar-lo. Vic Jove.

Lucha contra la discriminación racial o ètnica. Materials audiovisuals per treballar per la igualtat. ACCEM.

Guía Educar contra el racismo y la discriminación. Aula intercultural FETE- UGT. Recursos i activitats per treballar contra el racisme i per la convivència intercultural.

Llei d’igualtat de tracte i no-discriminació en lectura fàcil. Per garantir el dret a la igualtat de tracte, a la no-discriminació, el respecte a totes les persones, i protegir-les davant de qualsevol discriminació. Departament d'Igualtat i Feminismes. Generalitat de Catalunya.

Recursos web

Recursos didàctics amb motiu del Dia Internacional de l’eliminació de la discriminació racial. Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

El racisme, una forma de desigualtat. Activitats per treballar amb joves de diferents edats. ENTRETERRES.

Cinco cosas que puedes hacer para frenar el racismo y la discriminación. La Juventud Opina.

Contra el racisme: una lluita constant. Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. Recull de vídeos d’autors i autores que des de la literatura o la creació artística, han denunciat els prejudicis i les pràctiques racistes.

Las apariencias engañan. ¡Luchemos contra el racismo! Nacions Unides. Què pots fer TU per combatre el racisme?

Combat el racisme. Campanya de Nacions Unides per a lluitar contra el racisme.

Pàgina oficial del Dia Internacional per a l'Eliminació de la Discriminació Racial. Nacions Unides.

Accés a altres recursos