Aprenentatge servei des de l'equipament juvenil La Kaserna d'Igualada

La regidoria de joventut de l’Ajuntament d’Igualada va desenvolupar durant el curs passat un projecte d’aprenentatge servei amb diferents accions des de l’equipament juvenil La Kaserna. L’objectiu en tots els casos ha estat el foment de la participació dels joves a través d’una metodologia, la de l’aprenentatge servei, que vincula estretament el servei a la societat i l’aprenentatge en una sola activitat educativa ben articulada i coherent.
És una estratègia pedagògica basada en l’experimentació, el treball cooperatiu, la interdisciplinarietat, la recerca-acció, la utilitat d’allò que s’aprèn, la participació activa. Cal destacar la interacció dels joves amb el seu context social i, en aquest cas concret, amb l’institut, la regidoria de joventut i altres departaments municipals i institucions.

Jove, aprèn i participa! És el nom del projecte d’aprenentatge servei que engloba diferents accions:

Apadrinem el Rec. Aquest projecte s’ha realitzat conjuntament amb l’IES Joan Mercader, concretament amb un grup de 3r d’ESO durant el 3r trimestre. El grup classe ha participat en totes les fases del projecte, inclús en l’elecció del barri on fer la intervenció que va ser finalment el barri del Rec. També es va decidir al grup classe les accions que es desenvoluparien i que van ser tres:
•    Creació d’un bloc i difusió (elrecapadrinat.wordpress.com)
•    Senyalització d’una ruta de visita al Rec. La ruta es pot seguir al blog i també a Google maps
•    Reportatge sobre el passat, el present i el futur del barri
El projecte d’Apadrinem el Rec no es va poder finalitzar durant el curs 2010/11 i té continuïtat durant el curs 2011/12.

Camps de treball urbans a Igualada. Durant el mes de juliol en el marc de l’Estiu Jove, des de l’equipament La Kaserna es posa en marxa aquest projecte per a joves de 14 a 17 anys. S’escull com a espai d’intervenció el mateix barri del Rec, concretament els voltants del riu Anoia al seu pas per aquest barri. I com a metodologia de treball també l’aprenentatge-servei.
Al camp de treball van participar 20 joves que van dividir-se en tres grups amb tasques diferenciades de forma rotatòria perquè tots els participants ho poguessin fer tot:
•    Grup de brigada: encarregats de netejar l’entorn del riu Anoia al seu pas pel barri del Rec.
•    Grup de graffiteros: encarregats de la millora del mur de contenció a partir de la neteja, tapar les pintades existents i fer el dibuix escollit.
•    Grup de bloggers: encarregats de fer la difusió del cap de treball a través del blog, un grup de Facebook i correu electrònic.

Jornades de formació. Es va realitzar una jornada per a professionals i voluntaris dels àmbits de l’educació i la joventut  el passat mes de novembre de 2011 amb l’objectiu de formar totes les persones implicades per reforçar així el projecte, i, a la vegada, fer difusió de l’aprenentatge-servei.
També està previst realitzar una jornada de formació per als joves participants per fomentar l’autonomia personal i la implicació a l’entorn i el teixit social.

Com a conclusions, la regidora de joventut de l’Ajuntament d’Igualada destaca el foment de la participació juvenil a través d’una proposta atractiva i visible per a la resta de la ciutadania.

Etiquetes:
aprenentatge servei